16 nov 2008

Laura Gutman y la muerti nel escanillu

Cuandu espárdese la madurera pola “muerti súpita” d`un bebé, el miéu a lo empredicibli y la falsa benifestación de qu`esa posibilidá es “aleatoria” -es dicir que puéele acontecer al nuestru bebé`n cualisquier momentu- s`apodera de nos, cona idea frutuita de que sedrá a hucias de la güena u la mala suerti que tengamos. Ensín dembargu las cosas no son asina. La “muerti súpita” está mal nombráa. Tindríamos de llamala “muerti nel escanillu”. Para ser más miráos, tindríemos de mentala: “muerti nel escanillu mientres está solu/a”. No hai bebés sanos que muerran súpitamenti en brazos d`una presona maternanti. Esquerpar si es mijor jacelos durmir buz arriba u buz abaju, arrefleza la despantosa inorancia que los ocidentalis compartimos atentu l`universu de los bebés. Lo únicu a investigar es si los bebés duermin solos u si duermin en contauto completu y asolutu con otru cuerpu humanu. Tóa cría de mamíferu de cualisquier lazu sabi que no es pa, ne tién d`estar sola, porque queda despuesta a los depredaoris. El bebé humanu sabi nítiamenti lo mesmu, en tóa manera qu`usa las sus dos harramientas caberas pa la su suprevivencia: el lloru y la sución. Encontóo, si depués de pujitear y pujitear y pujitear, dengún adultu vién a salvalu...porque “tién d`amezase a durmir en solidez”, parecerá la resinación y la dolorosa certía de saber qu`está solu n`esti mundu. Depués, nel su afán por ser amáu, arreclamará presencia y contauto corporal de dellas jormas: atesturiándose, berrando`n momentos enadecuáos, mancándose, no nantando`l pesu, acolechándose… jasta qu`una nuechi… drentu d`un jondu soniche, decidi no despertar mas. ¿Y qué jacemos los hombris y las mujeris decentis y bien cudantis? Dicimosle a la mama que torni a trebajar luegu, que sea juerti, que no enjelere, que no se dé, que la queremos, que sea valienti, que s`acupi de sí mesma, que tenga correa, qu`aluche, que siga arronti. Mientres despulsemos a tolas madris del atotogu y el silenciu de la maternidá y mientres sólu las arreconozamos enos ámbetos públicos o desitosos, siguiremos siendo tóos ellos arresponsablis por cáa bebé que decidi marchar, jartu de solidez, quietura y fríura.


Laura Gutman

6 comentarios:

la dulda dijo...

Préstame Laura Gutman, peru n´esti escritu no l´arreconozo. La su opinión puei jacer dañu asgaya a dellas presonas ya amurriáas.
Depués d´estudios n´abondu no ha síu pusible comparciar atentu la causa de síndrome de la muerte súpita del bebé.
¿Sedríamos p´asegurar que no desiste nel casu d´una madri maternanti? Jaz falta mucha seguranza pa icir lo que diz...
Daques vegáas -y sobri tóu p´angunas custionis -hai de dar datus, no pareceris.


Un saludu.

Gandra dijo...

A mí, pásame lo escontrariu: esti artículu préstame a esgaya (mos jaz remordecer, mos jaz cavilar enas tocháas que jacemos conos críos, ect), peru otros artículos de l`argentina tienin benifestacionis (especialmenti atentu los papelis que jugamos ena paternidá/maternidá)que surtin en mí repuchamientu.
Áinas conozo datos atentu la muerti súpita, peru lo que paez generalizáu es qu`acontez nel escanillu. L`ite de tóu estu es que si entramos nel ámbetu de la melecina y farmafia (perdón, farmacia) siempri escarcearán un datu que no cueji nel estudiu y esu dará aler pa siguir hiciendo las cosas comu van... y comu van... duel.
Pintu`l casu: "Métodu Estivill" pa jacer durmir a los guajes. Un ésitu de vendas (lo tiés jasta n`Autogrill enas carreteras). No sé qué edición lleva... mas de 20; peru tol contrabandu que tién y tola lijaura que jaz cómu lo cuantificaremos. Bra genti que jaga un estudiu con datos y contaeru pa saber qué mancaura jaz (y lo que queda) a la nuestra sociedá una crianza ensín amor.
Aquí m`asganza la murria...
Un abrazu

la dulda dijo...

Estamos d´alcuerdu eno básicu: No vamos a esquerpar atentu´l binificiu´l colechu.
Lo que quisía dicir -y a lo mijor no supi- es que cudo qu´es la información lígrimu, sin sesgus,col conocimientu de los sus benificios, condicionis y perigros, la que puei/debe agudar a los padris a dicidir la jorma de criar los sus jíos.
Pol momentu, aquí lo deju...Si no adeíco más testu a retrucar es porque m´apastrajan los mis lintes nesta lingua.Bría más cosas que matizar, peru...parez qu´el mi cunucimientu´l Cántabru acaez en tal d´enrobrasi.


Un abrazu... ensin duldas.

Gandra dijo...

Voi d`acuerdu, peru nun mundu que vei con duda y repelu a una mojer que da la teta públicamenti, no tuviendo reparu en cincalo comu oscenidá, la visual escontraria apúrreme un pocu de descansu/aliviu.
Quizáes t`alcancis de la parláa que tuvimos atentu estas contradicionis... ena tu casa.

PD. No sé qué cudarás de los Aka...

la dulda dijo...

Alcánzome, caru que m´alcanzo! Tengo la virtú / defeuto de tener mu güena moroya...

Atentu los AKa, no supe que desistían jasta que lo ví nel tu blogue. Peru ier mesmu, n´El País, bía un reportaje que parlaba d´otru grupu étnico, tamién pigmeu: los Baka.Un pueblu nómada, ensín tierra, que vive ena selva de Camerún.Estan entarajilaos en familias nuclearis no pieslláas, los neños estan en abertal y s´escarcean la su vida,los mozos solteros desfrutan del seso, hay desvorcio y los viejucos son presonas respetáas.
Las mojeris Baka costruin la su casa("mongulu")con hoja ensuchu, trebajan ena bosca ingual que los hombris y ellos no puein dicidir náa sin comparciar con ellas...


Nel añu 2005 los Aka juerin nombraus"los mijores padris del mundu". Amás d´ateclar a los sus jios, son p´amamantalos a hucias del aumentu´l level de prolactina producíu pola estimulación y la sución del mamuz


Dendi la muestra hespía visual, estos pueblos viven en estáu primitivu.Pero puein damos sopas con honda en muchos aspeutos. Tenemos de deprender muchu d´ellos.
Los Baka- prefierin esti llamatu en tal de Pigmeu, que lo tienin por peyorativu- viven seglementi,tienen mucho contautu cona naturaleza, tienin mucha chera, con mucho amor, conos sus críos y mucho respetu polos demás.

Nel primer mundu tenemos muchu...de lo que se merca..

P.D. ¿cancia ondi estamos diendo?

Un abrazo.

Gandra dijo...

Pos hai está la dulda, qu`es tantu lo esmanáu, a hucias del escarcee d`un supuestu vivir hallaeru, que no semos coscientis de la mancaura que tenemos... y muchu menos de l*s nuestr*s heré*s.
Ganamos duranza de vida, quizáes tamién calidá de vida, peru... la cadena... no semos ya pa ibrala. Creo que no semos ne pa vela...

No sé si sabis d`un libru, "El conceutu`l continuum" (el concepto del continuum) de Jean Liedloff. Es mu interesanti, y ena su cincillez y facilidá de leer, da las esclaves p`aprender el porqué de la enfelicidá de la sociedá ocidental y, porqué sociedáes comu la Yekuana (Amazonas) carez d`acolechu, engarras, léis, ect.

Voi a alantate que la crianza respetaora es parti basal del mundu yekuana (angu que tú ya camientas).

Besucos (hui arresciendin a pan)