23 mar 2009

Los viajes del pimientu


El verdaeru Doráu allegó conos alimentos: las patacas, fisanes, aguaturmas, máiz, cacáu, tomate... y el pimientu. Pasemos de comer nabos, jabas y chirivías a nantar l`abanicu d`alimentos, nitiamenti.

Los españolis cudaban qu`estaban enas Indias, peru no alcontraban seda ne canela ne cúrcuma u pimienta. Alcotrarin un frutu que los nahuas dicían chili u ají. La genti de Colón dijo qu`era “una pimienta mas picante que la del Cáucasu”, en toa manera que valía p`amañar carnis y embutíos. Preba del su désitu es qu`espurrióse`l su cultivu y áinas cincuenta años depués ya era ensimentáu n`Alemaña col llamatu de “pimienta español”.

El su inombri vién de pigmentum, pola su color, y por componer un amañu llamáu pimentón. Los españolis y portuguesis comerciarin col pimientu n`orienti. Los turcos apurriérinlo a Hungría, apeldándolo “páprika” u “pimienta turcu”. Allegó al cierzu d`Africa ondi es dijíu “harissa” (basal pal cuscús). Tamién allegó a Asia, ondi una variedá es componencia del curri. A China allegó tamién y lo boutizarin comu “pimienta lingua de pájaru”.

Ya pocas casas ensugan los pimientos y los trezan, y menos tovía, caltienin las granas de los sus pimientos d`un añu pa otru. La color del pimentón dióle fama y, aguañu, allegan a nos los colorantes, ketchup y demás… ¿Sedrá vengación?

2 comentarios:

la dulda dijo...

Podrá que...

Gandra dijo...

... Tamos apañaos!!!