2 mar 2009

Los Papalagi (7)

Dos fragmentos del espiche: Los locales de pseudovida y los "muchos papelis. Nesti espiche, Tuaivii declina cómu son los cines (nel añu 1920 eran mudos) y los periódicos.

(...) Peru entá esa genti son pseudogenti y no son rialis. Si intentáis garralos, veríis qu`están jechos talmenti de luz y es empusibli ponelos la manu encima. La única razón pa la su desistencia es qu`amuestran al Papalagi la su mesma alegría y tristura, la carencia y debilidá. D`esti móu el Papalagi es pa ver de cerca a los mas guapos hombris y mojeris. (...)
Tamién vei cómu un Papalagi llévase a la chica del su aiga. U vei tamién cómu una moza es enfiel a un mozu. Vei cómu un hombri cermeñu apezcuella a un alii, lu va pretando jondamenti nel garguelu conos sus deos y, vei los güejos del alii saliéndose jasta qu`a la final muer, y el cermeñu arroba`l metal reondu y el papel sercinu del taparrabos del hombri muertu.
Mientres los sus güejos vein placeris y croeldaes a esgaya, el Papalagi tién de maner asentáu y quietu, no está premitíu despreciar a la moza enfiel u dir n`ajutu del alii ricu. Peru por esu no va a molenzase`l Papalagi; él sólu s`asienta allí a mirar, complacíu y gozando comu si no tindría cordial u corazón nel arca. No s`enfuria n`asolutu. Míralo comu si él sedría un lazu talmenti diferienti. Porque los Papalagi qu`están asentaos allí mirando están convencíos de que son mijoris que los que vein ena luz y qu`ellos enjamás jadrán autos relochos comu los qu`allí s`amuestran. (...) Ser asorbíos pola pseudovida vién a ser una pasión pa los Papalagi.
(...) Los "muchos papelis" tamién apurrin al Papalagi a un trance apaecíu. ¿Qué quiero dicir con esu de los "muchos papelis"? Tratái de maginar una estera, fina, blanca y dombláa, cuertáa pola metá y dombláa otra vegáa, escripía d`escritura por toas partis, mu firmementi; asina es comu vense los "muchos papelis". El Papalagi llámalos "periódicos".
Nel interior de tóos esos papelis, la sabiduría del Papalagi está ascuendía. Cáa mañana y cáa nuechi tién d`ajundir la capeza n`ellos pa comblála, pa satisfacela y asigurase de qu`haiga muchu nel su interior y asina cavilar correutamenti, egual qu`un caballu correrá mijor cuandu lo des de comer plátanos a esgaya y el su cuerpu esté tresnáu. Cuandu los alii están tovía dormíos enas sus esteras, multitú de mensajeros tresponin la tierra pa distribuir esos "muchos papelis". Es la primer cosa qu`él cuegi cuandu despierta del su sueñu. (...)
Peru el mayor mal que los papelis jacin enos nuestros majines no está enos sus relates, sino enas sus opinionis; opinionis atentu los sus jefes, atentu los jefes d`otros paísis, y atentu`l jacer de la genti y qué es lo que socedi. Los papelis tratan de modelar cáa majín a una jorma. Quierin que tol mundu comparta la su capeza y cudares y sabin cómu jacelo. Cuandu leáis los papelis pola mañana, entós sabríis nitiamenti lo que cáa Papalagi tién ena su capeza pola tardi y qué es lo qu`está cavilando. El papel es tamién una clas de máquina, fabricando cáa día cudares a mencecha, muchos mas que los qu`un majín normal es pa jacer. Peru la mayoranza del tiempu jaz cudares débilis, endinos y ensín correa. Comblan las nuestras capezan de sable. Enclusen enantis de tirar el vieju, ya está leendo`l nuéu. (...)
Los localis de pseudovida y los "muchos papelis" convirtierin al Papalagi eno qu`es abora: un jelón y esmanáu ser humanu, con apetegu polo enrial porque no destría enti fantesía y rialidá, que cuda que l`arreflezu la luna es la mesma luna y que los papelis pretamenti impresos son la vida mesma.

No hay comentarios: