4 mar 2009

Los Papalagi (y 8)

La malera del cavilar jondu. Últimu destríe de los espiches de Tuiavii nel libru Los Papalagi.

Cuandu la parabra "espíritu" sal de la boca d`un Papalagi, los sus güejos se dilatan, tórnanse reondos y saltonis, el su petu s`hispi, alienda jondamenti y manez pináu comu un valienti guerreru que venció al su esenemigu. Porque esi "espíritu" es angu de lo qu`él está mu argullecíu. Agora no declino al nuestru Gran Espíritu, al quien los misioneros llaman "Dios" y a cuya imagin tamos tóos nos creáos, sino a esi espíritu chicu que pertenez al endividuu y que jorma las sus cavilacionis.
Cuandu soi aquí de pie, mirando l`árbul del mangu detar de la Misión, veo entós l`árbul y no l`espíritu. Peru al ver qu`es mayor que la Misión, el mi espíritu está trebajando entós. Asisque ver no es enforma pa mí. Tamién tengo de conocer angu. Esi arreconocer es praticáu polos Papalagi, día y nuechi. El su espíritu siempri está portándose comu un palu de juéu cargáu u la echáa d`una caña de pescar. Encontóo, él mos compadez a nos, las gentis de las muchas islas, porque no praticamos la conocencia. Crei que semos tochos y qu`estamos desposeíos comu los alimalis monchinos nel boscu.
Quizáes sea ciertu que nunca praticamos la conocencia u, comu dicin los Papalagi, "el cudar". Peru es custión nitia quin es el mas tochu: el quien no cuda mu aminudu u el quien cuda por demás. La mi cabaña es mas chica que la palmera. La palmera dómblase nel trubón. El trubón parla con voz juerti. Estí es el móu en que cudan, a la su jorma sellenca, naturalmenti. Peru tamién cavilan atentu sí mesmos: yo soi chicu; el mi corazón siempri ponse contentu cuandu veo una moza; diviértome muchu diendo de malaga (1), etc.
Tóo estu estará mu bien y ser güenu; enclusen puéi comportar toa clas de provechos a los quienis gastan esos juegos nel interior de las sus capezas. Peru los Papalagi cudan tantu, porque pa ellos el cudar convirtióse nuna zuna, un sinciu y una carencia. Tienin de siguir cudando. Sólu depués de grandis dificultaes son pa no cudar y, ental d`esu, vivin d`un estrinque col su cuerpu enteru. (...)
(1) Viaje.

No hay comentarios: