29 dic 2008

Palestina de Joe Sacco


Joe Sacco es un debujanti nortamericanu d`origin maltés, carauterizáu por un debuju feista, concenciáu, decumentáu y sensibli a duras rialidáes del mundu d`aguañu (Palestina, Gorazde, ect. son títulos libráos por él). Tolas bandas deseñáas de Sacco tienin en común la su presencia comu un protagonista mas del relate (normalmenti el mas feu y penosu d`enti la genti debujáu enos sus libros), estu es asina, pola su condición de viajeru comprometíu con dellos conflitos a livel mundial.
Nel iviernu de 1991-92, Joe Sacco viajó a los Territorios Acupáos (una jorma corruta de dengunar a Palestina es no usar el su inombri) por Israel. Convivió, compartió y sofrió cuasi comu un palestinu -él, era pa marchar en cualisquier momentu, los palestinos no- y, el frutu d`esa desperencia es el títulu qu`apresento: "Palestina, ena jaza de Gaza", un decumentu durísimu que pon de benifiestu la crudura y croeldá d`una vergoñosa guerra ascuendía enti un pueblu -con un juturu cáa día pior- y un estáu jispíu pol su poderíu armamentísticu y pola enrobráa seguranza que da sabese poináu pol pegón de la clas (USA). La descrición atal de la tarja de siniquidáes qu`aparecin debujáas nesta banda deseñáa, mos acolecharía: Cuasi el 100% de los palestinos tienin muertos nesti conflitu enti los sus familiaris, cuasi el 100% de los palestinos tienin detuvíos enti los sus familiaris, las carreteras están cuertáas, tamién el tránsitu marinu y aéreu (la producción palestina saldrá, siempri, un mes depués de la produción israelí), los avionis de guerra vuelan a pocos metros de las casas (hai momentos enos que bombardean con bombas varcías... el miéu es una bomba), las fronteras están entarmáas por dellas talangueras deseparáas por dellas distancias, en tóas ellas tindrás de parar dellas horas (vaigas de vesita, nuna ambulancia, u al hespital a gedar). La rede d`augua está cuertáa en dellas zonas y los pozos están acupáos -son pa usu israelí-, los árbolis con valor son cuertáos, los cimenterios apastrajáos, la genti es detuvíu nel meyu d`una operación quirúrgica, nel meyu de la nuechi, nel meyu de la calli, ena escuela (las que tovía quedan pináas...), la desasperación y jalta d`aquelis y pespetiva vital es mínima... los neños palestinos son los neños mas acolecháos del mundu (cuasi el 100% de los neños palestinos vierin detener al su padri u a la su madri con violencia, polo menos una vegáa ena su vida). L`abandonu rial nel qu`está anagáu`l Pueblu Palestinu es total (Sacco lo arrefleza perfeutamenti), es un pueblu arrobáu, ajuegáu, socolláu y acialáu... peru no vencíu.
Los arrefugiáos palestinos anjéan tornar al su país, onqui no sea`l mesmu que dejarin (depués de la guerra del 48, los israelís varrierin, dendi los cimientos, mas de 400 pueblos palestinos), los morios dividin los pueblos, los trebajos están repuchando a los palestinos. Hai mas d`una milenta d`asentamientos israelíes en tierras de Palestina. Lo malu a tolo malu.
Dijíu de Ben-Gurión al pintís de la guerra con palestinos: "En cáa ataque, tendría de dase un golpi decisivu que surtiera col destastajamientu, descastamientu y despulsión de la población... que los palestinos sólu sean pa ajuyir u morrer".
Daquella, no bía terrorismu islámicu...

No hay comentarios: