14 dic 2008

Los ojáncanos

Un de los seris mitológicos cántabros con mas pesu ena belanza la nuestra mitología, currutu y d`aspeutu impresionanti es l`ojáncanu. Esti lazu tién una altor de mas de 5 metros, con clines rojas qu`atotogan tol su cuerpu, enrobráos brazos y cambas, con manos juertis y escarbaeras (10 en cáa manu y pie) duras y cabruñáas y un untu ensín paregual. Los machos tienin un güeju ena rente y grandis gamellas ena boca. Las jembras tienin dos güejos (hai dellas descricionis que parlan d`un güeju sólu) y las gamellas son mayoris qu`el machu. La ojáncana tién unas tetas desageráas de grandis y cuandu cuer, échaselas al espaldar (al simen de la ijana).

Esti lazu tién una croeldá ensín lintis, siendo pa los humanos un de los seris mas perigrosos de la nuestra mitología. Es suliñabli l`apetegu polos güajes que tién la ojáncana. Apetegu por comelos, onqui l`ojáncanu no queda mu detar enas sus maldáes, otomías y andancias.

Los ojáncanos tienin un pilu canu ena barba que, cuandu es arrancáu, l`ojáncanu esmana la vida. Únicu móu de matalu, pos tién una piel mu duru y l`asprura de las sus clines no dejan pasar armas al treviés.

Son velocis y causan daños a los alimalis, duendos u no. L`únicu alimal qu`ofrez mogura a estos mostros es la bonuca galana, que quizáes por velocidá, consigui asustar a los ojáncanos, inclusen es pa sacalos de las sus casas, cuevas y sotarrañas ondi los ojáncanos apurrin los caláveris, pa comelos, de los desafrutunáos alimalis u presonas que s`atoparin con esti lazu croel.

Comu si`l ser humanu, cona su atividá y presencia, sedría una mancaura ena natura, un embalagu, una ñácara nel mundu; los ojáncanos tirrian tolo qu`arrepresenta la humanidá, en tóa manera qu`enzanagan y atrollan juentis, esborregan morios y casas, ibran árbolis y matan ganáu; tóo ellu, p`apetase y repuchase al mundu de los hombris.
Comu en tóo, hai descecionis y, enti los ojáncanos socedin casos de namoramientu con humanos y con anjanas. Las anjanas son los únicos seris mágicos que son pa galgar y vencer a los ojáncanos.

Quizáes un día, güelvan a ser los réis del boscu.

No hay comentarios: