24 feb 2009

Los Papalagi (1)

Los Papalagi son una colición d`espiches escribíos pol jefe samoanu Tuiavii de Tiavea, ena Polinesia, destinaos a la su genti. Juerin libráos por primer vegáa nuna edición alemana de los años vainti, con tradución d`Erich Scheurmannn. Nel añu 1929, Scheurmann arranchólos pa imprentalos n`holandés, ena su editorial De Voortgang.
Hai genti que dulda de l`autenticidá d`estos testos. Al simen del espiche d`Alce Negru, hai genti que diz que no son verdaeros. En cualisquier casu, verdaeru u falsu, no importa quin libró los testos, sino lo que contién el testu.
En Los Papalagi, Tuiavii jaz un relate críticu al móu de vida del hombri blancu, peru no pa ensiñar y enderechar a las gentis ocidentalis, sino p`alicionar a las gentis de Tiavea qu`arrientaban el modelu de vida blancu.
Destrío un fragmentu del primer espiche, tituláu "Cómu tapan Los Papalagi la su carni u los sus muchos taparrabos y esteras".
Los Papalagi están siempre cudando cómu atotogar la su carni del mijor móu pusibli. Un blancu que tinía influencia enforma y estaba consideráu mu sabiu, díjome: “ el cuerpu y tolos sus miembros son carni; es dendi`l piscuezu ondi espienza la verdaera presona”. Cudaba que sólu la parti`l cuerpu qu`asubiaba, conos sus atributos güenos y malos, merez la nuestra atención, declinando a la capeza, caru. Los blancos dejan destotogáa la capeza y daque vegáa las manos. Encontóo, la capeza y las manos están jechas de carni. Los quienis amuestran angu mas de la su carni no son p`asganzar una perfecta imagin moral.

Cuandu un mozu toma a una mojer pa que sea la su esposa, no es pa estar siguru de que li prestará, porque enantis d`esi momento enjamás vió`l su cuerpu (1). Cáa moza tapa tol su cuerpo, onqui tenga la fegura de la mas guapa taopou (2), de móu que naidi es pa ver y desfrutar de tan despléndida visualidá. La carni es pecáu. Estu es lo que los Papalagi dicin, porque pa ellos sólu l`espíritu cuenta. El brazu qu`ércese a la luz del sol pa lanzar un venablu… es una flecha de pecáu. El petu al que l`oráu del airi atotoga, es un llar ondi mora`l pecáu. Los miembros conos que la siñorita ofrez el siva (3), son pecaoris. Y con tóa siguranza, aquellas partis del cuerpo adeicáas a jacer genti nuéu y a deliciar al mundu con ellas, ¡están combláas de pecáu! Tolo que se considera carni es pecáu. Hai un venenu viviendo en cáa músculo, un venenu traicioneru que blinca d`una persona a otra. La genti que mira la carni, suerbi`l veneno, son mancaos por ello y tórnanse en seris tan depravaos comu los que lo estaban ensiñando. Estu es lo que la sagráa moral de los Papalagi mos diz.

Esta es la razón pola qu`el cuerpu los Papalagi va talmenti atotogáu de taparrabos, esteras y pellizas d`alimalis, tan herméticamenti ajustaos que ne siquier un güeju humanu ne la luz solar son pa penetralos, tan pretos qu`el su cuerpu tórnase blancu descoloríu y paez cansu, egual qu`una flor que naz nuna biesca so pesaos árbulis. (...)
(1)Enclusen depués de convirtise ena su mojer, pocas vegáas s`amuestra a si mesma, y, cuandu lo jaz, es pola nuechi u ena escuridá. (Nota de Tuiavii)
(2)Reina de mayu (¿Mayadama?)

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