27 feb 2009

Los Papalagi (4)

Destríe del espiche: Los Papalagi son probes por mor de las sus muchas cosas.

Tamién séis p`arreconocer al Papalagi pol su anjéu de jacemos sabios y porque mos diz que semos probes y desafrutunaos y qu`estamos atanguantis de la su auda y comprensión, porque no poseemos náa.
Premitime desplicavos, jermanos quisíos de las tantas islas, qué es UNA COSA.
Un cocu es una cosa; un matamoscas, un taparrabos, la caracola, l`anillu del déu, el caciu, tóas ellas son cosas. Peru hai dos clasis de cosas. Hai cosas jechas pol Gran Espíritu ensín que lu veamos y que nos, los neños de la tierra, no tenemos dificultá pa otener. Pintu`l casu, el cocu, el plátanu y el bígaru de mar. Depués, hai cosas jechas pola genti con gran trebaju y privación, cosas comu anillos pa los deos, matamoscas y haberíos de cumía. Pos bien, los alii (1) cudan qu`atanguamos cosas jechas polas sus manos, porque, nitiamenti, no cudan enas cosas conas qu`el Gran Espíritu mos da. Porque, ¿quin sedrá mas ricu que nos? y ¿quin tién mas cosas del Gran Espíritu que justamenti nos? Tresponéi la vuestra visual al horizonte mas lueñu, ondi l`anchu espaciu azul aposa nel pintís del mundu. Tóo está combláu de grandis cosas: la selva, conas sus palombas, colibrís y loros; las llaunas, conos sus lumiagos de mar, conchas y vida marinu; el sable, col su buz latagudu y la su piel amoráu; l`augua medráu, qu`es p`arremellar egual qu`una colla de guerreros u sonriir comu una taopou; y el gran tombu azul que cambea de color cáa hora y surti de grandis floris que mos bendicin cona su luz doráa y prateáa. ¿Por qué ser tan relochos comu pa producir mas cosas, agora que tenemos ya tantas cosas suliñablis que mos dió`l mesmu Gran Espíritu? En jalguetas u manguetas, enjamás sedremos pa mijorar los sus trebajos, porque`l nuestru espíritu es débil y ensín mogura, y el poder del Gran Espíritu es grandi, en comparanza a las sus grandis y omnipotentis manos, las nuestras son chicas y roines. Las cosas que semos pa jacer conas nuestras manos son gurrufallas y no merez la pena parlar d`ellas. (...)
Aguañu, esos Papalagi, cudan que son pa jacer muchu y que son tan enrobraos comu`l Gran Espíritu. En tóa manera, milentas y milentas de manos no jacin náa mas que producir cosas, del remanecer al acaecer. L`hombri blancu jaz cosas, de las cualis no conocemos l`aquel ne la beldá. Y los Papalagi inventa cáa vegáa mas cosas. Las sus manos alampan, la su cara es comu la cernáa y el su espaldar está combáu, peru tovía revientan de felicidá cuandu triunfan hiciendo una cosa nuéa. Y, de súpitu, tol mundu quier tener tala cosa. (...)
(1) Caballeros.

No hay comentarios: