Otru fragmentu de Los Papalagi de Tuiavii de Tiavea (Samoa). Nesti casu, atentu las nuestras viviendas. El títulu es: Carpanchos de piedra, islas de piedra, resquiezas y los haberíos qu`hai enti ellas.
Los Papalagi vivin al simen de los cámbaros, enas sus casas de jormigón. Vivin enti las piedras, egual qu`el cienpiés, vivin dientru las resquiezas de la lava. Hai piedras por cima d`él, alredor d`él y en baju d`él. La su cabaña paez un carpanchu de piedra. Un carpanchu con joracos y dividía en "cubiculos".
Sólu por un sitiu eris pa entrar y najar esas moráas. Los Papalagi llaman a esi puntu la "entráa" cuandu úsase pa entrar ena cabaña y la "salida" cuandu najan, onqui es el mesmu y atal sitiu. Amarráu a esti puntu hai un ala de maera grandi que tién de s`emburrar con correa cancia un láu pa ser pa entrar. Peru estu es sólu el principiu; alas de maera a esgaya tienin de ser emburráas enantis d`atopar la que verdaeramenti da al interior del chozu.
La mayoranza d`estas cabañas vivi mas genti que nun pobláu enteru de Samoa. En toa manera que , cuandu degüelvis a daque presona la vesita, tiés de saber l`inombri esautu del aiga (1) que quiés ver, pos cáa aiga tién la su parti sellenca nel carpanchu de piedra pa vivir: la superior u la inferior; la central u la de la drecha, isquierda u la d`a petu. A minudu, un aiga no sabi náa de la otra aiga, onqui sólu estén deseparáos por una paré de piedra y no por Manono, Apolina u Savaii. (2)
Normalmenti, áinas conocin los inombris de los demás y cuandu s`atopan nel joracu pol que pasan a jita, salúdanse con una curta muvición de la capeza u rutan comu insectos perigrosos, comu si estuvieran apetaos por vivir tan juntanos.
Cuandu un aiga vivi ena picorota, justu en baju del tejáu de la choza, el que quiera vesitalos, tién d`esquilar quimas a esgaya que guían a arriba, en círculu, n`altibajes, jasta que s`allegui a un sitiu ondi l`inombri del aiga está escribíu ena paré. Entós, vei a petu suyu una regiosa arrentáa d`una grándula petoral jemenina, que cuandu la preta suelta un griju qu`apelda al aiga. L`aiga mira por un achisbucu pa ver si es un enemigu el quien tocó la grándula; nesi casu, no abrirá. Peru si ve a un amigu, desdá l`ala de maera y abri del estrinque. Asina`l convidáu es pa entrar ena verdaera cabaña al treviés de la boquera.
Enclusen esta cabaña está dividía por parés de piedra en cubículos chicos. Pa pasar d`una parti a otra, entras en cubículos cáa vegáa mas chicos. Cáa cubículu, llamaos "cuartos" polos Papalagi, tién un joracu ena paré, y los mayoris daque vegáa tienin dos u tres pa dejar pasar la luz. Estos joracos están tapaos por una pieza de vidriu qu`es pa ser movía cuandu tién d`entrar airi frescu nel cuartu, lo cual es basal. Hai tamién cubículos a esgaya ensín joracos pa la luz y l`airi.
La genti comu nos s`encalabrunaría mu luegu en carpanchos comu estos, porque no hai enjamás un oral comu nuna choza samoana. Las jumeras de las chozas-cucina tampocu son pa salir. Cuasi tol tiempu, l`airi que vién de juera no es muchu mijor. Es difícil entender que la genti sobreviva nestas circustancias, que no se conviertan por deseu nun pájaru, súrdalos alas y vuelin escarceando`l sol y l`airi frescu. Peru los Papalagi tienin gran apetegu polos sus carpanchos de piedra y ne sientin lo malos que son. (...)
(1) Familia.
(2) Tres islas de Samoa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario