30 jun 2009

La espiral del cudón


Un dijíu d`África


Cuandu los elefantis s`engarran, la que tiembla es la herba

29 jun 2009

Cabu de Güena Asperanza

Los mas de los mapas primitivos eran pantesiosos, y no pocos, obras de fición; peru pocapocu hiciérinse mas rialis. Un de los primeros en describir el cabu meriyonal d`África, enti otras cosas, jue`l de Fra Mauro, debujáu secretamenti en Venecia (1459) pa usu d`Enrique`l Naveganti. La benifestación de que los barcos eran pa trempasar África, si eran p`allegar tan al ábrigu, no jue prebáu jasta unos trenta años depués, cuandu Bartolomé Díaz crució por lanti del Cabu de Güena Asperanza; peru paez que poinándose ena información y desperencia dun pilotu indiu que dombló primeru esi cabu. Estu jue nel añu 1420. Nueamenti los blancos zuñan el méritu, los trebajos y las aicionis de los demás pueblos; polos siglos de los siglos...

28 jun 2009

Emil Torday

A escomencipios del siglu XX, ena selva del Congu, bía un belga que no s`atraía a los demás: Emil Torday. Esti hombri no escarceaba oru ne marfil ne cauchu, ne la trata de negros... Sólu escarceaba información atentu los tiempos pasaos. A buscu d`esi tresoru trespuso cientos de kilómetros pola lera del ríu Congu, enjarbándose nel séquitu d`África. Jue tiraeru pol ríu Kasai y, depués pol Sankuru, allegando a lugaris no aprendíos pol hombri blancu, jasta entós.

Los viejos bushongu acanzábanse de las sus liendas y tradicionis, arrejundiéndo bien el trebaju d`Emil. Amezaos al relate lentu, cuasi jalonáu, los viejos cuntaban las hestorias del su país tasteando cáa parabra. Era entreminabli, era`l su trabaju de viejos. Emil arrecadó la tarja de reis, cientu vainti, jasta`l dios rei que jundó la nación conos sus miragros.

Lo benifestáu polos viejos era despléndidu, peru ¿era verdá u pantesía? ¿Sedría pa datar a daque d`aquellos reis? ¿Sedría p`arrelacionar, cronológicamenti, cona hestoria del mundu hestoriáu? Torday aleaba y siguía hiciendo notacionis, jasta que de súpitu un día:

"Los viejos despusían los jechos mas suliñablis de los diferientis reis", dijo mas tardi, "y n`allegando al nonagésimu otavu rei, Bo Kama Bomanchala, benifestarin que l`únicu jechu importanti del su reináu era que, ciertu día, estando nel meriyanu, el sol apagóse y hebo una escuridá total por una alendáa".

"Sentíu estu, no jui pa controlame: blinqué y blinqué y, quisi jacer un disparati. Los viejos cudaban qu`un escuplión bíame picáu".

"Apasarin dellos mesis enantis d`enterame de la fecha del inclís: el 30 de marzu de 1680 hebo un inclís de sol total, mesmamenti sobri Bushongu..."

"No bía riisgu d`enquivocu, pos aquel inclís jue l`únicu visibli ena región enti los siglos XVII y XVIII."

El méritu de Torday jue librar la "posibilidá" d`una hestoria d`África nel reportoriu de los siglos. Enantis con enantis de l`apareción de la hestoria escrita al móu européu.

27 jun 2009

Lokua Kanza

Quizaes el cantanti africanu que mas me preste sea Lokua Kanza. Suel cantar n`englés, francés y, sobri tóu, lingala.

26 jun 2009

Crónicas d`Olvido


La negra parla con África dendi la cabina telefónica de la calle Cabestreros. Tién a cuchus un neñu amarráu pola petrera y ambos están atotogaos con telas de coloris vivas.

Enanque la mojer conversa dendi tan lejos cona su genti, anea a la criatura col rítmicu barquín-barcón de las sus caeras. L`arruna sagráa y destraía clisa a tolos que por allí pasemos y al mesmu neñu qu`abora se mos duermi.

Muvición de mareas nel que dejase estar so la luz morena de la tarduca. Mojer, neñu, nigru, planeta: altor rial de la beldá.

Crónicas d`Olvido
Graciela Baquero
Pamiela argitaletxea. 1997

25 jun 2009

Caballucos del diablu


Pola Nuechi de San Juan u pol solsticiu de branu parecin estos seris de la mitología de Cantabria. Son malos a tolo malu y, enti berríos y zamostáas, parecin polos cielos, atotogaos de nubis de vafu y azufre. Son sieti y cáa un es d`una color diferienti: roju (el guía), laranja, amarillu, azulienti, negru, verdi y blancu. Hai versionis enas que catropan col diablu al llombu.

La su desistencia es pa jacer el mal y, tan desiquiera las anjanas son pa metelos en petrera y al su poder de corrumpición. La herba de San Juan es l`únicu remeyu que galga el su maldáu y las sus maldaes, que son tantas y en tan poca tiempu qu`atanguan un añu de descansu.

Si estos días vemos cosas jechas con mui mal aquel, es pusibli que sean obra de los caballucos del diablu. Tenemos un añu pa rebatar tola su maldá.

24 jun 2009

Dijíu cántabru:

El mal u el buen añu, entra anadando

23 jun 2009

Baños ena pintura (y 4)

Cona pintura de F. Scott Hess voy a ensugame...

Baños ena pintura (3)

Gauguin
Renoir
Fischl


Raqueros


Sorolla

Alma-Tadema



Baños ena pintura (2)

Salvador Dalí
Renoir

Pablo Picasso


Cézanne


Baños ena pintura

Bouguereau
Sorolla
Frédéric Bazille

Jean-Auguste-Dominique Ingres


George Seurat
El branu prevoca`n mi un estáu d`enternu sinciu de bañu, de coles, d`augua...



22 jun 2009

Retratu

Saltóse una generación
la tu apeldáa.
Supi de tí,
emocionéme por tí,
púsete cara, púsete altor
y cuandu aseló la dolor
(vae desiertu es no sentir)
aprendo`l tu rostru sepia.
Aprendo qu`abora es carne,
la mi carne.

21 jun 2009

Branu

Va muchos años que m`ajalaga celebrar el pasu del tiempu, las estacionis, l`amistá, la vida. Hui dumingu, de mañana, allegó`l branu y yo taba ensimentando la máiz cona fresca -no m`acanzo d`un añu de sementera mas tardía-. Sentílo al simen d`un dáu. Finemos la labor y amorcé -eran menos de las 8 la mañana- ráspanos y rangüesas, apañaos de la güerta.


A meya mañana marché a dame un bañu: otru dáu. Acánzome de Frédéric Bazille, pintor francés y la su Escena de branu.

El festín de Babette

El cambéu y la tresformación a minudu acontecin polas cosas mas chicas, en jalguetas u en manguetas, una gurrufalla cambeará la nuestra vida. Esti es l`ite ena pelícola "El festín de Babette", coprodución francu-danesa de 1987. El direutor es Gabriel Axel. El relate está poináu nel libru de Karen Christence Blixen-Finecke.

Martina y Philippa son las jías d`un sacerdote luteranu de Jutlandia. Vivin nun pagüenzu esmengáu pol cuntinu vientu marinu, un jarial ondi l`únicu colloru es el cultu y la religión. Trés la muerti del su padri, ellas guían la comunidá y, estu supón l`abandonu de cualisquier achisbu de felicidá presonal y, ambas repuchan la posibilidá de casar (col teniente húsar Lorenz y col cantaor d`ópera de fama Achille Papin), adeicándose talmenti a la recilla de vecinos. No hai crudura, tampocu malos viecos, hai simplicidá y aceutación del sofrir y de las penas de la vida cristiana luterana.

Trés unos años, Achille Papin, el cantaor d`ópera, golverá al pueblu pidiendo un favor a las jermanas: oldear a una emigrante francesa qu`ajuyi de la guerra francu-prusiana. Las jermanas dan l`abru, mas por adotrinamientu que por convición. Babette no uyará n`allegar y trebajará comu asistiora ena casa, sumisa y fielmenti.

El tiempu pasa y, Babette, gana un premiu de la lotería. Una cantidá importanti. Nesi mundu pieslláu y sofrienti, esti jechu es acabildráu polas jermanas comu l`anticipu del marchar de la su asistiora; cavilación entrequidenti que sedrá enrobráu pol anunciu de que Babette quier ofrecer un festín a las jermanas, a Lorenz y a la su tía y, a dellos vecinos del pueblu. Quier agraecer la su hespitalidá. Las mermuraciones y los ascuchos guitos, sellencos d`un mundu que vei nel descesu la manu del diablu, son la jorma sorgosa de jacer de los qu`aterrecin de los placeris.

Babette, entarajila una cena jermosa, con boquibles qu`el magín d`aquellas gentis no era pa maginar. Platos sofisticaos y trebajaos, materias escunucías n`aquel pagüenzu, vinos y licoris apurríos de tierras lueñas, un labarientu que consigui desintoriar a los comensalis. Tol gris de la su vida, queda tresformáu pola color lataguda de los manjaris que Babette apresenata ena mesa ricamenti compuesta. Lorenz es l`únicu que benifiesta`l placer que surdi de los daos en jorma d`alimentos, abora es general y es hombri de mundu, los demás sofrin el miéu de la condena, pos esos placeris son pecáu. La susiega, trés la cena, es el colombru de las sensacionis y, al marchar, los convidaos sofrin una tresformación y, en baju las estrellas, cantan y bailan ensín miéu al Pecáu.

Nun momentu de sinceridá, las jermanas, benifiestan el su miéu de ser abandonáas por Babette, abora rica. Ésta, declina que no marchará y que no es rica porque arruchó tola su frutuna nel festín. Aquellu que, dendi la visual cristiana, era un pecáu, tornóse nuna lición dabli y parcial del desfrute de los senes.
Al simen d`otros cuentos, la tresformación va de manu de las marmitas y cacharros de cucina...

20 jun 2009

Flores de sabugu

Comu tovía es tiempu de flores de sabugu, albardemos unas pocas pa comelas. Un güevu, jarina enteru, augua y sal... y a la sartén. Diquiá pocu las allandas del sabugu, los espachurrones, estarán en berza pa se comer.

19 jun 2009

Atopando parabras (5)

Una mozauca de parabras, que, comu siempri, no sé si están arrecadáas en parabreros de cántabru:
Hobraza/Obraza: Torta de pan. Arrecadáa en Santa Cruz y en Prezanis (ambas de Bezana).
Mayatu: Mayueta, maita, maeta, melétaru... Arrecadáa por Peñarrubia.
Armayuetas: Mesmu sen. Arrecadáa n`Alfó de Lloréu.
Garameta: Frutu, allanda del majuetu (Crataegus m.). De Liébana y Peñarrubia.
Premilla: En Valdolea. Es un frutu peru no juerin p`aclarame cúal.

18 jun 2009

Ensín títulu


En daque esgonce del parque
asoma ensín boutizu
la mi sonrisa escolante aviejáa en besu.

Ibráu paraisu.
Asolutu virar de los escolumpios.

Pedalea la chuvia estielmenti
nel palaciu de clearón.

Rosana Acquaroni
El jardín navegabli
Colición Torremozas. 1990

17 jun 2009

Bienestar

Acabo de recibir esti vídiu nun correu, y a manu vien. Si séis pa ver el vídiu jasta la final, ascuchái de qué joñu parla la genti de la tv, no de neños y perigros, parla del ésitu d`un reporteru... ¡tócate los pies!

Moral del bienestar


Estu es la modernidá, el mundu de la modernidá, preste u no. Encontóo, lo qu`acontez hui es qu`espienza a no jalamos esi mundu de la modernidá, esi mundu de lo asociativu, esi mundu del egoismu racional. Queremos otener angu de lo que jue la humanidá n`otru tiempu y que ya no lo es. Dámomos cuenta de que cambeemos con esta vía que mos lleva tan lueñu, peru que mos hezo esmanar pol caminu cosas positivas que creemos tinía la sociedá anterior. Dejará, tovía, egual qu`un últimu altrancu d`esta moral modernu, esu que dicimos "sociedá del bienestar", es lo que tóos estos regímenes enti socialistas y keynesianos, las sociedaes ocidentales, las sociedaes socialdemócratas, etc., quisierin entarmar. Bienestar ya es una parabra que jaz arreferencia a la moral, una moral nel laderu del utilitarismu, peru, efeutivamenti, es una moral. ¿Y qué es lo que quier jacer esa sociedá del bienestar? Lo que quier jacer es una socialización de la moral. Enanque nuna socialización mui deficienti de la moral, comu, pintu`l casu, la moral de la caridá: doime cuenta de que, nitiamenti, hai gentis que son probes y yo tengo haberíos enforma, entós yo doi limosna y trato d`audar a los probes. Estu está bien, enclusen mui bien. Peru la sociedá bien entarajiláa, ¿sedría pa juncionar de móu satisfatoriu talmenti dejando la retaporción de la ricura a la güena voluntá d`estos siñoris que quierin jacer limosnas? Nitiamenti, no.

Jose Luis L. Aranguren
Ética de la felicidá y otros lenguajes
Edit. Tecnos 1989

16 jun 2009

Cantíu d`ofrenda

El lama Gyurme, de la escuela Kagyupa, es un cantaor tibetanu de cante Vajra, istilu carauterizáu pol usu del estuémagu comu meyu d`umpíar la voz. El tema Offering chant está arrecadáu nel discu Rain of blessings y, hácilu compaña Jean-Philippe Rykiel enos teclaos. El discu enterizu m`encanta.

15 jun 2009

La felicidá interior


Aconcejaos tolos diosis, benifestarin jacer al ser humanu. Emplantillarin jacelu cuspíu a ellos, peru un d`ellos ojetó:

-Asperái, entós tindrá un cuerpu egual al de nos, correa y talentu egual a nos; tenemos de cavilar n`angu que mos difiriencie. Sino, jadremos nuéos diosis. Tenemos de quitalos angu, peru ¿qué?

Trés muchu cavilar un d`ellos dijo:

-¡Ya sé! Amos a quitalos la felicidá, peru la jaba es ú ascondela pa que no sean p`alcontrala nunca.

-Amos a escabildrala ena esquienta del picu de mas altor del mundu- declinó un de los diosis.

-No, un día daque humanu esquilará y l`atopará- rutó otru dios-. Si un d`ellos alcuentra la felicidá, los demás sabrán ondi está.

Un silenciu anagó`l conceju, peru luegu dijo otru de los diosis:

-Pos ascuendámola nun planeta lueñu de la Tierra.

A lo qu`otru retrucó:

-Peru sedrán pa costruir navis que sean pa tresponer pol espaciu y allegar a ella.

Entós, un de los diosis ibró`l silenciu y dijo:

-¿Y si la ponemos aentru d`ellos mesmos? Serán tan labarientaos escarceándola juera que no darán en mirar áhi.

Comparciarin y juerin tóos d`acuerdu cona propuesta y, dendi entós es asina: el ser humanu arrucha la su vida escarceando la felicidá ensín saber que la tién consigu...

Leendo la última entráa de La Sestaferia, acancéme d`esti cuentu anónimu.

14 jun 2009

Ababol


El su anfiler ena llampa
jincó, n`albiar d`abril
l`efímeru ababol.

Pola tarde dábale
la su manu compasiva
Don Pedro Calderón.

Claudio Monet un sullu
posáu de promesa
pa consuelu enternu,
al ascuchu floríu.

Peru ellu no es consuelu
a un albiar d`asperanza
en fugaces miráas

Nun viecu de rabia
amargó la su vengación
polos laboratorios
colando alaclanis,
qu`ena su manija ascuendía.
Astor Brime
Ondi alampa la carni
Jundación cultural Rutas del Románicu 1994

Jartu duru, es, esti libru de versos atentu`l VIH. Ier, hiciendo una cambalúa pol pueblu, acancéme de la primer vitima del VIH al apasar pola su casa. Abora, tamos pendientis d`otras maleras. Siempri hai un labarientu pa tenemos bien entretuvíos...

13 jun 2009

la fiesta

Nel principiu era la Fiesta.

La Fiesta es la benifestación primer y total del Espíritu. Es l`alcordanza de la creación. De la Fiesta surdin tolas obras del Espíritu: las cencias, las artes, la Religión y la Hestoria mesma. No digo de la Hestoria escrita, sino de la Hestoria jecha y vivía: los pueblos, las naciones y ciudaes jundárinse nun día de Fiesta. Los jefes que protagonizarin la Hestoria y mestarin a las diferientis tribus juerin pa jacelo a la juerza, peru cona Fiesta las mestarin nel gozu.

El centru de la Fiesta está nel Sacrificiu: el sacrificiu del Héroe.
(...)

Lanza del Vasto
Espiche (en castillanu) grabáu enos campamentos del Arca
Salamanca 1980
Destriáu de "La relochez de Noé". Ed. Rutas del vientu 1984

Qu Yuan


En China celebran por estos días una fiesta bien guapa: La fiesta de la chalana del Cúlebre (u dragón). En chinu es Duan wu/Tuen ng.

La nacencia d`esta fiesta vién del amáu poeta del siglu III enantis de la nuestra era Qu Yuan, que soicidóse ajuegándose comu protesta pola corrumpición de la burocrácia y los políticos d`entós. Aguañu, los chinos acánzanse d`esti jechu comiendo y echando pastelis d`arroz y bambú al augua y, entarajilando carreras de chalanas (barcas planas).

12 jun 2009

Miagando



Éramos pocos... y gedó la gata. Las fotos dícinlo tóu.

11 jun 2009

Cuines

Ena zona central de Cantabria está arrecadáa la presencia de los Cuines, seris de la mitología cántabru que tamién se conocin comu "familiaris" n`otras zonas de Cantabria. Son enanos que no pasan de las dos cuartas (40-45 centímetros) y que gastan un capote coloráu, y escarpines blancos. Son regordetos y tienin un que amejanti a los chonucos. Vivin enas casas en parejas y, son la compaña perfeuta pa los/as neños/as de la nuestra tierra. Son divertíos y conos sus viecos y asparabanes tienin entretuvíos a los guajes y gentis ensín maldá de la casa.
En dellas zonas están consideraos comu una especie d`ángelis de la guarda enfantil.

10 jun 2009

Sieti móos de guisar la berenjena

Una del güen que de versionis d`esti cantíu sefardita. Ésta es de María Salgado.

¡Güen provechu!

Dijíu cántabru:

Una grana no jaz graneru, peru auda al compañeru

9 jun 2009

Werther

¡Cómu presta qu`el mi corazón sea pa tastear los sincios y inocentis placeris del hombri que pon ena mesa la col qu`él mesmu cultivó, y no sólu desfruta de la col, sino de tolos güenos días, de la jermosa mañana que la plantó, de las lambiqueras tardis que la regó y del gustu de vela medrar! Tóo ellu güelvi a tastealo nuna alendáa.
Johann Wolfgang Von Goethe
Las desventuras del mozu Werther

8 jun 2009

Aegidii agricole de Hammo


Aegidius de Hammo era un hombri que vivía ena región central de Gran Bretaña. El su inombri completu era Aegidius Ahenobarbus Julius Agricola de Hammo; porque la genti gastaba piruleros inombris n`aquellos tiempos abora tan lueños, cuandu esta isla estaba entá, por frutuna, dividía en reinos asgaya. Bía entós mas relaje y menos habitantis, de móu que los mas eran presonajis distinguíos. Aquellos tiempos, pola escontra, pasarin, y d`aquí alanti declinaré al protagonista pola jorma curta y corruta del su inombri: era`l granjeru Egidiu de Ham, y tinía la barba panoja. Ham no era namás qu`un pueblu, peru n`aquellos días los pueblos eran argullosos y endependientis.
J. R. R. Tolkien
Farmer Giles of Ham

7 jun 2009

3 tastes

Tres tastes ensemble: mayuetas, rangüesas y moras (de morera); l`amañu es sugu de laranja.

Preparaos 500 y 501

El preparáu de la isquierda es el síliz (cuarzu) y, el de la drecha, el de muñiga (de vaca y ensín herbas). Son los preparaos 501 y 500 de l`agricultura biodinámica que, trés dellos mesis soterraos en cuernas, están en berza pa ser dinamizáos una hora y, derréu, espiblaos ena güerta. El síliz enas plantas, el burdíu ena tierra pa ensimentar.
Toca esta seimana, especialmenti del 500.

6 jun 2009

Las calabazas gigantes del granjeru John


El juevis ví esta pelícola, decumental, fábula u, lo que sea. Es la hestoria rial d`una granja al treviés de mas de 40 años y, del su protagonista John Peterson, l`heréu d`una familia de granjeros del Midwest d`Estaos Uníos. Por mor del apetegu que la su madri tinía de sacar pola su cámara imáginis de la vida cutiana, semos tistigos del cambeu generacional, de las muertis y del pasu del tiempu, enclusen, de la tresformación de la granja.

John jaz un relate divertíu, crudu, amargosu y sinceru del su vivir ena granja. Una granja que cuandu allega a las sus manos tién 179 hectárias y, aguañu namás una mozauca d`hectárias, trés sofrir dellas crisis, colómicas y presonales.

John está arrodiáu de granjas modelu, de genti que jorma parti d`una comunidá piesllá que no consienti otros modelos. John sofrirá`l despreciu y las acemangas de los sus vecinos, de la policía, de los amigos trés entarmar una comuna hippie y una comuna artística ena granja. Sofrirá el desaler y trespondrá a Méjicu unos años, tornará y, siguirá cona granja pos pa él la granja es el mundu a escala. No sedrá fácil.

La granja de John es hui un arreferenti y un modelu ena zona, pos costrui una alternativa ena produción d`hortalizas cológicas. Aguañu, tresformó la granja nun astragu biodinámicu singún el móu antroposóficu de jacer de Rudolf Steiner y, apurri alimentos biológicos a dellos cientos de familias que son copropietarias de la produción. John está feliz, pos por primer vegáa surti alimentos de mayor calidá y produción paregual a l`agricultura convencional.

5 jun 2009

Red, red rose

Robert Burns jue`l poeta d`Escocia, de la Escocia que parla escocés -dialeutu germánicu-, de la vida cincía, del romanticismu.

Aquí, la versión de Andy M. Stewart (Silly Wizard). No tién muchu acentu escocés...

Símbolu de flor


La jorma vegetal de los anjeos
tién nel arreferenti de las flores
la mesma variedá que los sus lazos:
la su esigua duranza, la intensidá del ansia...

Un deseu ababol no es lo mesmo
qu`el aseláu de la dalia blanca
u el rosa d`una rosa
u la relochez d`un clavel ibráu...

La nuechi es compasiva col su aroma
y rara vegáa caltienin
mas d`un albiar el mesmu lechu;
las flores de papel, pola escontra, tienin mas dura
y, de cuandu, es difícil distinguilas.

Luis Javier Moreno
Cuadernu de Campu. Hiperión 1996

4 jun 2009

L`otru Kokopelli


Nesta direición s`alcuentra l`asociación Kokopelli, entarajilación engarraora pola diversidá y polos drechos de l`espardimientu de las variedaes agrícolas. Escontra Kokopelli, l`alministración francesa y los grandis monopolios de las granas mundialis (Monsanto, Syngenta, etc)


En 2008 dos sentencias de los traunalis francesis condenarin a Kokopelli a pagar milentas d`euros pola distribución de granas juera de la famosa Tarja Oficial. Las granas, al simen de los emigrantis, ensín papelis no valin, no las quierin... el mundu a la remanguillé.
La condena es de 23.000 euros mas los 90.000 de gastos alministrativos (albogaos, traunalis, etc). Añidir la condena de 12.000 euros pola demanda del comerciante Philippe Baumax y la Federación d`Industrialis de las Granas del Estáu Francés.

Sólu nel estáu francés, Kokopelli caltién 1.200 variedaes de la "Clas Tienda" y unas 1.500 de la "Clas Colición"... encontóo, dendi 1905, esmanóse`l 95 por cientu de las variedaes de la Tarja Oficial.

Enanque Kokopelli es julgáa, el Proyeutu de la Jundación Rockefeller y Bill Gates (L`arca de Noé) recada, acalda y caltién granas del mundu nuna isla de Noruega... ¡peru pa ellos!

3 jun 2009

Pata de corra

Una pata de corra con un visitanti ¿ajambráu quizaes? Nos, al simen de las vacas, no tenemos de comela: mata.



Kokopelli


El dios de la fertilidá enti dellos pueblos indios del suleste (ábrigu y solanu) d`Estaos Uníos es Kokopelli. Tién aspeutu girobáu (singún los hopi tién nel espaldar neños no naciatos pa dar a las mozas qu`atopa), suel tocar una frauta u chifla, tién la capeza emplumía y, enas imágenis antíguas, tién un falu símbolu de la fertilidá. Otras versionis declinan que sulla una cerbatana que cuspe granas.

Aminudo tién compaña, de cuandu, cona su ñera Kokopelma, de cuandu, con alimalis comu`l venáu y el maru, las sierpes y llegartos. Arrepresenta tamién la fertilidá de la tierra, de los alimalis, de las granas y niáu y, el pasu de las estacionis. La chuvia es apeldá pola su música, polo que tamién es consideráu un dios embuliqueru.

Aguañu, arrepresentan a Kokopelli ensín falu y comu símbolu de l`abondura de granas y vida.

2 jun 2009

Fenómenu a oservar


Ondi espienza la flor alampa la quima
(llapa)
si es (preferentementi) la flor coloráa.

Luis Javier Moreno
Cuadernu de campu. Hiperión1996

Dijíu cántabru:


El/la quien duermi por mayu, que duerma tol añu

1 jun 2009

Subiendo a grana

Ena nuestra güerta el trigu naz a tresvolillu y "despontaneamenti". La imagin es de jaz 15 días.



Suvetar

La diosa la primovera Suvetar nel cantíu de Gjallarhorn, suecu parlantis de Finlandia. Esti cantíu es finés de Carelia (Rusia):

Suvetar, jermosa madri,

ércete pa ver las granas;

haci respingar la grana de la matrona

pa que no tengamos de sofrir

Manutar, madri de la tierra,

haci brenar los praos

y los nuéos armuellos

pa que no tengamos de sofrir

Nántamos con corazonis de miel,

damos hidromiel,

dulci herba de miel

sobri un coteru floríu

Tiés prata latagudu,

tiés oru trelumbranti.

Ércete doncella negra

dendi`l suelu.

Bruja soterraña,

la mas antigua de las jías de la natura

haci que surda la turba

y s`aladri la tierra.

Bruja soterraña,

la mas antigua de las jías de la natura,

haci medrar mil pies (d`árbul)

pa premiar el mi remangu.